آشنایی با انواع کاغذ دیواری سه بعدی

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از وقت خود را در خانه سپری می‌کنیم، دکوراسیون داخلی خانه اهمیت بسزایی دارد. کاغذ دیواری سه بعدی، عنصری است که می‌تواند فضایی مطابق با سلیقه شما خلق کند. البته طرح و رنگ متنوع کاغذ دیواری، این محصول را به انتخابی ایده‌آل برای فضاهای اداری و تجاری نیز تبدیل کرده است.

 

با استفاده از این نوع کاغذ دیواری، جلوه‌های سه بعدی را مهمان خانه خود کنید. اما برای خلق بهترین نمای ممکن باید با انواع کاغذ دیواری سه بعدی و کاربرد آن‌ها آشنا باشید. علاوه بر این، آگاهی از مزایا و معایب این محصول به شما کمک می‌کند که بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. در ادامه سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی در مورد ویژگی‌های کاغذ دیواری سه بعدی ارائه دهیم.

کاغذ دیواری سه بعدی چیست؟

اگر به دنبال خلق نقطه‌ای کانونی در خانه یا محل کار خود هستید تا در همان نگاه اول مهمان یا مشتری را جذب کند، به کاغذ دیواری سه بعدی اعتماد کنید. با استفاده از فناوری استریوسکوپی، این محصول به گونه‌ای تولید می‌شود که گویی در دل یک جنگل سرسبز، منظره‌ای شهری، دنیای حیوانات، اشیای فضایی یا اشکال هندسی قرار دارید. برای تولید این سطوح برجسته بعد از انتخاب تصویر و پارامترهای لازم، عملیات پردازش شروع می‌شود. سایه‌ها و نور به قدری دقیق تنظیم می‌شوند که گویی تصویر واقعاً عمق دارد. به همین دلیل هنگام استفاده از کاغذ دیواری‌های سه بعدی در اتاق‌های کوچک باید خیلی مواظب باشید تا مبادا در نهایت فضایی نامنظم و بهم‌ریخته برجای بماند.

مزایای کاغذ دیواری سه بعدی

  • – بدون شک ظاهر زیبا و جذاب، اولین مزیت کاغذ دیواری سه بعدی نسبت به سایر دیوارپوش‌هاست. این محصول به شما اجازه می‌دهد بخش کوچکی از دنیای خارجی را به خانه بیاورید.
  • – تنوع بالای طرح و رنگ یکی دیگر از مزایای کاغذ دیواری سه بعدی است که باعث می‌شود این محصول به راحتی با هر سلیقه و دکوراسیونی سازگار باشد.
  • – امکان سفارشی‌سازی منجر به افزایش محبوبیت این دیوارپوش شده است. شما می‌توانید طرح و عکس موردنظر خود را روی این محصول چاپ کنید.
  • – مراقب و نظافت راحت از کاغذ دیواری‌های سه بعدی، خوبی را در حق طرفدارانش تمام کرده است! اگرچه این دیوارپوش با مواد مختلفی تولید می‌شود اما معمولاً روی همه آن‌ها یک لایه وینیل مقاوم در برابر گردوغبار وجود دارد که نظافت و مراقبت را راحت کرده است. کاغذ دیواری را می‌توانید با یک پارچه مرطوب یا حتی جاروبرقی به راحتی تمیز کنید.
  • – کاغذ دیواری سه بعدی، عمق و نشاط را به خانه می‌آورد؛ به گونه‌ای که تصور خواهید کرد منظره ایجادشده بخشی از اتاق است.
  • – نصب آسان یکی دیگر از مزایای کاغذ دیواری سه بعدی است. برای نصب این کاغذ دیواری به چسب خاصی نیاز ندارید.
  • – طول عمر بالای این محصول (تا 20 سال) نیز قابل توجه است.
  • – گاهی افراد از قفسه یا پارتیشن برای ایجاد فاصله بین بخش‌های مختلف اتاق استفاده می‌کنند. در حالیکه کاغذ دیوای سه بعدی بدون اشغال فضا، آن را پارتیشن‌بندی می‌کند.
  • – این محصول با محیط‌زیست سازگار است.
  • – لایه محافظ وینیل روی کاغذ دیواری از فرسودگی سطح جلوگیری می‌کند.

معایب کاغذ دیواری سه بعدی

اگرچه این کاغذ دیواری مزایای متعددی دارد اما خالی از عیب هم نیست. معایب کاغذ دیواری سه بعدی عبارتند از:

  • – اگرچه نصب آن آسان است اما آماده‎سازی سطح زیری کمی دردسر دارد. سطح زیری باید کاملاً صاف و عاری از هرگونه ترک، پوسته و شکاف باشد.
  • – نصب کاغذ دیواری سه بعدی را باید به یک نصاب حرفه‌ای بسپارید.
  • – قیمت کاغذ دیواری سه بعدی معمولاً بیشتر از کاغذ دیواری‌های معمولی است. البته جنس کاغذ دیواری، اندازه، نوع چاپ و پیچیدگی طرح روی قیمت نهایی اثر می‌گذارند.

انواع کاغذ دیواری سه بعدی

جنس کاغذ دیواری تاثیر بسزایی در کیفیت تصویر نهایی دارد. کاغذ دیواری‌های سه بعدی برحسب جنس به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • – کاغذ دیواری‌های سه بعدی کاغذی: این نوع کاغذ دیواری، محصولی ارزان، سازگار با محیط‌زیست و مناسب برای طراحی اتاق خواب و اتاق کودک است.
  • – کاغذ دیواری‌های سه بعدی وینیلی یا بافته‌نشده: این محصول برای فضاهای با رطوبت بالا مانند آشپزخانه مناسب است.

اگر بخواهیم کاغذ دیواری‌های سه بعدی را برحسب سایر ویژگی‌ها دسته‌بندی کنیم از موارد زیر می‌توانیم نام ببریم:

۱- کاغذ دیواری سه بعدی مجزا

این مدل، تصویری مجزا است که به خلق نقطه‌ای کانونی و برجسته در اتاق کمک می‌کند. از این محصول نمی‌توانید برای پوشش کل دیوار استفاده کنید؛ بلکه باید شبیه به یک قاب زیبا در بخشی از دیوار نصب شود. برای اینکه در نهایت تصویری کامل و معقول داشته باشید، اطراف کاغذ دیواری را با استفاده از قاب‌های چوبی، پلاستیکی و فلزی یا با رنگ‌آمیزی، کادربندی کنید.

۲- کاغذ دیواری سه بعدی استاندارد

از نوارهای این کاغذ دیواری می‌توانید برای پوشاندن کل دیوار استفاده کنید تا در نهایت تصویری دارای حجم و سایه ایجاد شود. مهمترین ویژگی این نوع کاغذ دیواری این است که لازم نیست طول و عرض آن درست برابر با دیوار موردنظر باشد زیرا قابل برش است.

۳- کاغذ دیواری سه بعدی پانوراما

نمای ایجادشده توسط این کاغذ دیواری به گونه‌ای است که تصور خواهید کرد از پنجره اتاق در حال تماشای منظره‌ای واقعی هستید. این مدل را می‌توانید روی چند سطح نصب کنید تا به دلیل طول چند ده متری آن فکر کنید اتاق هیچ حاشیه‌ای ندارد. کاغذ دیواری‌های سه بعدی پانوراما با مناظر طبیعی و شهری، طرفداران زیادی دارند.

۴- کاغذ دیواری سه بعدی فلئورسنت

استفاده از یک لایه پودر فلئورسنت باعث شده که نمای معمولی این محصول در طول روز به تصویری با درخشش نئونی در شب تبدیل شود بدون اینکه به نورپردازی خاصی نیاز داشته باشید. بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که این محصول سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ در حالیکه هیچ خطری برای آن‌ها ندارد. استفاده از کاغذ دیواری‌های سه بعدی فلئورسنت در مهدکودک‌ها می‌تواند ایده جذابی باشد. همچنین استفاده از این محصول در اتاق کودک به دلبند شما کمک می‌کند که از تاریکی نترسد.

۵- کاغذ دیواری سه بعدی LED

در این مدل برای خلق تصاویر خاص از صدها لامپ‌ LED کوچک استفاده می‌شود که نور آن‌ها قابل تنظیم است. علاوه بر این، خاموش و روشن کردن نور پس‌زمینه، تغییر رنگ تصویر و تغییر خود تصویر نیز امکان‌پذیر می‌باشد. ضمناً این مدل نقش یک منبع نور یا حتی چراغ خواب را نیز ایفا می‌کند و در صورت نیاز می‌توانید نور آن را برخلاف مدل فلئورسنت کلاً خاموش کنید. قیمت بالا و نصب نه چندان آسان از معایب کاغذ دیواری سه بعدی LED محسوب می‌شوند.

نحوه ساخت کاغذ دیواری سه بعدی

کیفیت کاغذ دیواری تا حد زیادی به نحوه ساخت آن بستگی دارد. معمولاً برای چاپ کاغذ دیواری‌های سه بعدی از روش‎‌های زیر استفاده می‌شود:

  • – رایج‌ترین روش چاپ استفاده از رنگ‌هایی است که تحت‌ تابش نور فرابنفش ظاهر می‌شوند. تصاویر ایجادشده در این روش بسیار تمیز و غنی هستند و طول عمری بالغ بر 10 سال دارند.
  • – روش دوم استفاده از حلال‌های سازگار با محیط‌زیست و رنگدانه است که تصویری با ماندگاری بیش از 20 سال خلق می‌کند. با این روش می‌توان یک تصویر را بارها در اندازه‌های مختلف ایجاد کرد.
  • – بعضی از تولیدکنندگان از مواد سازگار با محیط‌زیستی استفاده می‌کنند که طی چند ساعت کاملاً خشک می‌شوند. وضوح پایین تصویر نهایی و نیاز به دمای بالا برای ساخت از معایب این روش هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، کاغذ دیواری سه بعدی انتخابی ایده‌آل برای خلق فضایی عمیق و خاص است. البته برای کسب چنین نتیجه‌ای باید با انواع، مزایا، معایب و روش‌های ساخت کاغذ دیواری سه بعدی آشنا باشید.

سبد خرید